الموجز
الخميس 19 سبتمبر 2024 08:27 مـ 16 ربيع أول 1446 هـ
أهم الأخبار

أول تحرك رسمي من وزارة الرياضة بشأن أزمة وفاة أحمد رفعت

أحمد رفعت
أحمد رفعت

أمر وزير الشباب والرياضة، الدكتور أشرف صبحي، بتكليف اللجنة القانونية العليا بالوزارة بالتحقيق في سفر اللاعب الراحل أحمد رفعت وفحص جميع المستندات المتعلقة به، نظرًا للاتهامات التي نُشرت مؤخرًا في وسائل الإعلام بشأن ارتكاب مخالفات إدارية وقانونية.

وفاة اللاعب أحمد رفعت

وأصدر الوزير أيضًا قرارًا بتشكيل لجنة من المختصين بالوزارة لمراجعة المستندات في نادي مودرن سبورت والاتحاد المصري لكرة القدم واللجنة الأولمبية المصرية.

وسوف تقوم الوزارة بالإعلان عن نتائج التحقيقات فور انتهائها.

تعليق مصطفى شوبيرعلى أزمة والده

وفي نفس السياق رد مصطفى شوبير حارس مرمى النادي الأهلي ونجل الإعلامي أحمد شوبير، على الاتهامات التي طالت والده، بشأن التدخل في واقعة أحمد رفعت نجم فيوتشر الراحل.

وكتب مصطفى شوبير على صفحته:" اتهامات اتهامات وخوض في ذمم بدون علم ولا أي دليل، أنتوا مفرقتوش عن اللي ظلموا رفعت في حاجة، ودلوقتي بتتهموا ناس ظلماً بأذي شخص بدون أي دليل، حتي دي عايزانها أهلي وزمالك وتريند.".

سبب وفاة أحمد رفعت

وأضاف:" شقيق اللاعب طلع وقال اسألوا فلان وذکر أسم شخص، ووكيله كان قاعد وحصلت مواجهه بينه وبين الشخص اللي تم ذكر إسمه.. فين بقي اسم احمد شوبير في جمله مفيدة ؟!! ولا أخو رفعت ولا وكيله ولا المحامي بتاعه قال حاجة أو ذكر حتي أسم أحمد شوبير زي ما المفبركين بيكتبوا!".

وتابع:" التريند والاتهامات الباطلة بيعموا الناس، أي حد بيكتب أي حاجة والناس للأسف بتصدقها وخلاص.. ياريت الناس اللي بتكتب ده درس لينا تبدأ بنفسها الأول ومتظلمش حد تاني بإتهامات باطلة بدون أي دليل لان كده أنت أول واحد متعلمش من اللي حصل وبتكرر الظلم بس بطريقة تانية. استقيموا يرحمكم الله.. وسيبكم من التريند كلنا لله راجعون. اخيرا ربنا يرحمك يا رفعت اكيد انت في مكان احسن، لا تنسوه من صالح دعائكم ".

اقرأ أيضا..

وفاة أحمد رفعت.. «ميدو» يهاجم مسؤولين كرة القدم المصرية بسبب هذا الأمر

«تركنا مع الآفاقين».. تصريحات نارية من شريف إكرامي بعد رحيل أحمد رفعت